top of page

Entusiastiska elever tar sig an projektet ”Rädda Östersjön”

Svanberga skola ligger vackert inbäddad bland trädens höstfärger. Vi tar rygg på några elever ur klass 8B som stegar ner mot den intilliggande sjön Erken. De fyra killarna har en lånad drönare i en väska som de varsamt packar upp ur väskan nere vid stranden. Klassen deltar i projektet ”Rädda Östersjön” och den här gruppen har valt ut ämnesområdet plast och skräp som sitt studieobjekt. Deras tanke är att de ska göra en film som inleds med att drönaren tar bilder på när de plockar skräp.

Att planera och göra själva filmen tycker killarna har varit mest givande hittills med projektet. Jacob uppskattar att de har skrattat mycket tillsammans. Elias flikar in att det varit intressant att söka fakta och att de har lärt sig nya saker instämmer alla fyra till.

 

Vi lämnar gruppen med drönaren och letar oss tillbaka till skolan där vi i ett grupprum hittar Fredrika och Julia som sitter och arbetar med sitt grupparbete som fokuserar på Klimatpåverkan.

 – Det har gått bra och vi har många bra idéer. Att det blev just klimatförändringar som vi valde som ämne har att göra med att det är ganska brett och då kommer vi även in på de andra ämnena, säger Julia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Snart ansluter även Saga och Ellen som tillhör samma grupp. De har varit och ringt till kommunen för att höra vilken el som skolan använder.

 

– Skolan har vattenkraft, berättar Saga och gruppmedlemmarna ser nöjda ut.

 

Läraren Johan Gustavsson vittnar om att eleverna är entusiastiska och tar sig an de olika utmaningarna nyfiket och engagerat. Han upplever också att det är ett kul sätt att få in ett externt projekt som eleverna kan arbeta med i skolan.

Vi lämnar de flitiga eleverna bakom oss och ser med spänning fram emot de färdiga handlingsplanerna som grupparbetena ska mynna ut i mot slutet av året.

Svanberga Skola Drönare.jpg
Svanberga Skola grupparbete, Saga, Fredrika, Ellen och Julia
bottom of page