Inspirerande och lekfull inledning på projekt Rädda Östersjön

Nyfikna och engagerade åttondeklassare deltog på projektets inledande workshoppar kring Östersjöns utmaningar när projekt Rädda Östersjön drog igång i början av hösten.

IMG_4646_1000_vattencentrum.jpg

"Londonmonstret"

Hos Amelia på Utvecklingscentrum för vatten får eleverna sortera ärtpåsar efter innehåll. Var ska olja, kattsand eller kiss hamna – i återvinningen, toaletten eller i komposten? Eleverna får stå på led en bit ifrån och försöka pricka i den behållaren som de tror är rätt. En övning som vållar en hel del skratt.
Varför gör vi den här övningen? frågar Amelia och fyller sedan i: Östersjön är vår närmaste granne. En sjö som har otroliga utmaningar med bland annat fiskdöd och övergödning. Det beror på saker vi gör hemma, påpekar Amelia och berättar om ”Londonmonstret”.

”För några år sedan blev det totalt stopp i toaletterna i ett helt område i London. När man inspekterade ledningarna upptäcktes en 200 meter lång korv av bland annat fett, toalettpapper, bajs och våtservetter som geggat ihop sig. Det tog 3 månader att bli av med ”monstret” och personerna i området kunde inte använda sina toaletter under den tiden. Orsaken var att folk inte tänker på vad de slänger i toaletten. Allt vi gör hemma – påverkar vad som händer i vår stad och i vår sjö – Östersjön.

 

IMG_4659_1080_kiss.jpg
IMG_4689_1000_tipspromenad.jpg

Rollspel som engagerar

Hos Erkenlaboratoriet får eleverna prata om fisk och miljögifter med Jonas och Pia. Sedan får de i ett rollspel visualisera näringskedjan där utmaningen är att uppehålla en bra balans i ekosystemet. Åttondeklasserna drar ett kort där det står vilken roll de har i näringskedjan och sedan är det full fart bland eleverna som agerar räkor, alger och gäddor, sälar, miljögift och trålare. De jagar varandra och när tiden är ute konstaterar man att den här klassen lyckats få ett bra ekosystem utan vare trålare eller miljögifter men att det kanske är lite klent med bara en person som gestaltar alger.

115 års tillverkning av plast sätter sina spår

Hos Norrtälje Naturvårdsstiftelse pratar Lotta med eleverna om Östersjön och koldioxid som mynnar ut i en övning där eleverna får sammanfatta innehållet som en bild illustrerad på en whiteboard. Sedan får eleverna kliva ut i naturen och prata om nedskräpning och plast. Lotta berättar att plast tillverkats sedan 1907, alltså i 115 år och att det är bara 9 procent av all denna plast som har återvunnits, en del har man bränt upp men det mesta finns fortfarande kvar på jorden i olika material eller som mikroplast.

IMG_4679_1000_wwf.jpg
IMG_4709_1000_NNC.jpg

Julgran som lekplats för fiskar

Även Världsnaturfonden, WWF, finns på plats denna dag och pratar om bland annat övergödning – att det positiva är att det går åt rätt håll. Och ett tips eleverna får är att om man till jul har en riktig gran (ingen ädelgran) så kan man lägga ner den vid bryggan så får fiskarna en lekplats. I granens grenar kan fiskarna lägga rom och växande yngel hittar viktigt skydd. Det är en gammal beprövad metod som fungerar – men som självklart ska ske under ordnare former. De nedsänkta julgranarna – som ska bindas ihop i så kallade risvasar – skapar liv i de annars nästan döda bottnarna. Läs mer på wwf:s hemsida: Julgranar blir lekplats och skydd åt fiskar

Nöjda och taggade elever

Vi fångar in eleverna i Rebecka, Alva och Leona som tycker att dagen varit intressant och att det bästa var att få göra olika övningar och lekar som gör att man lär sig bättre. De tycker att det ska bli kul att få jobba vidare med Östersjöns utmaningar under hösten och funderar på att fördjupa sig i utmaningarna övergödning och koldioxid med växthuseffekten. De siktar på en vinst i årets tävling!
Det ska bli spännande att följa hur det går med den saken under hösten. Det känns bra att eleverna också är taggade att ta sig an Östersjöns utmaningar.
Tack till vår samarbetspartner Flygfyren för gott samarbete och för mackor, frukt och dryck under dagarna och till Campus Roslagen för lån av lokal.

IMG_4713_webbad-1000jpg.jpg